Lotnisko Miami - International
- URL: Oficjalna strona internetowa
- Strefa czasowa: GMT -5
- Telefon do serwisu: +1 305 876-7000; +1 800-TALK-MIA
- Adres: Miami International Airport, P.O. Box 025504, 2100 NW 42nd Ave, Miami, FL 33142, USA
- Zarządca: Miami-Dade Aviation Department (MDAD)
- Miejsca parkingowe: tak, płatny; 2 parkingi krótkiego postoju i 2 parkingi długiego postoju ("Dolphin" i "Flamingo")
- miasta w pobliżu: Hialeah (7 km), Miami (10 km), Pembroke Pines (24 km), Hollywood (28 km), Fort Lauderdale (39 km), Coral Springs (53 km)
- Dojazd: Autostrada międzystanowa I-95, drogi stanowe 112 i 836
- Połączenia kolejowe: Miami Airport Station (Tri-Rail), Tri-Rail/Metrorail Transfer Station (Miami Metrorail)
- Podział lotów według dni tygodnia: poniedziałek (13.90%), wtorek (13.75%), środa (13.91%), czwartek (14.19%), piątek (14.73%), sobota (14.80%), niedziela (14.72%)
- inna pisownia: Majamis, Maiami, Mayami, Мајами, Майами, Маямі, Маями, Μαϊάμι, ميامي, میامی, מיאמי, Մայամի, მაიამი, मियामी, মায়ামি, मायामी, மயாமி, మయామి, ಮಿಯಾಮಿ, ไมแอมี, 마이애미, マイアミ, 迈阿密, 邁阿密
Najpopularniejsze lotniska docelowe z Miami - International (Lotów tygodniowo )
- Port lotniczy Nowy Jork - John F. Kennedy (254, 2,82 %)
- Port lotniczy Los Angeles (104, 1,16 %)
- Port lotniczy Toronto - Lester B. Pearson (98, 1,09 %)
- Port lotniczy Londyn - Heathrow (94, 1,05 %)
- Port lotniczy Madryt - Barajas (62, 0,69 %)
- Port lotniczy Paryż - Charles De Gaulle, Roissy (48, 0,53 %)
- Port lotniczy Tel Awiw - Ben Gurion (28, 0,31 %)
- Port lotniczy San Francisco (25, 0,28 %)
- Port lotniczy Barcelona - El Prat de Llobregat (16, 0,18 %)
- Port lotniczy Dubaj (16, 0,18 %)
- Inne (91,71 %)
Najczęściej wybierane linie lotnicze (Udział w startach i lądowaniach)
- American Airlines (10083, 57,72 %)
- Gol Transportes Aéreos (1092, 6,25 %)
- United Airlines (1024, 5,86 %)
- Delta Air Lines (859, 4,92 %)
- Spirit Airlines (646, 3,70 %)
- Southwest Airlines (644, 3,69 %)
- LATAM Chile (366, 2,10 %)
- Air Canada (328, 1,88 %)
- Frontier Airlines (263, 1,51 %)
- Copa Airlines (232, 1,33 %)
- Inne (11,04 %)
Położenie
Osoby jadące samochodem z północy (np. Palm Beach, Boca Raton, Fort Lauderdale, Hollywood czy North Miami) powinny korzystać z autostrady międzystanowej I-95 w kierunku południa i zjechać na drogę stanową 112. Dalsza droga do lotniska jest oznakowana.
Osoby jadące samochodem z południowego wschodu (np. Homestead, Kendall und West Miami) powinny korzystać z drogi stanowej 821 bądź 826 w kierunku północnym i zjechać na drogę stanową 836 w kierunku wschodnim. Następnie skręcić w LeJeune Road Northbound (NW 42 Ave). Dalsza droga do lotniska jest oznakowana.
Bezpośrednie połączenie z portu lotniczego istnieje tylko do publicznej sieci komunikacyjnej Miami-Dade Transit (MDT). Oprócz tego za pośrednictwem bezpłatnych wahadłowców można dotrzeć do Miami Airport Station (stacja kolei Tri-Rail commuter) bądź do Tri-Rail/Metrorail Transfer (stacja koleji Miami Metrorail).
Historia
Międzynarodowy port lotniczy w Miami, który został otwarty w 1928 roku pod nazwą Pan American Field, jest ważnym węzłem lotniczym dla linii American Airlines, American Eagle, Executive Air oraz linii oferujących loty czarterowe Miami Air. Maszyny sojuszników SkyTeam oraz Star Alliance startują stąd do miast w obu Amerykach i w Europie. Międzynarodowy port lotniczy w Miami jest pierwszą przystanią w ruchu między Stanami Zjednoczonymi a Ameryką Łacińską, a wraz z portem lotniczym Atlanta Hartsfield-Jackson jedną z największych bramek żeglugi powietrznej południowych stanów. Olbrzymia ilość połączeń na Karaiby i do Ameryki Południowej sprawia, że po lotniskach w Nowym Jorku (JFK) i Los Angeles port lotniczy w Miami jest trzecim najważniejszym portem międzynarodowym w Stanach Zjednoczonych. I mimo że większość linii lotniczych oferujących loty krajowe bądź tanie połączenia korzysta z lotnisk Fort Lauderdale-Hollywood International Airport i Palm Beach International Airport, to port lotniczy Miami jest głównym portem południowej Florydy oferującym międzynarodowe połączenia dalekobieżne.
W momencie pozyskania linii New York, Buenos Aires Line i Rio, Pan Am przeniósł się do Dinner Key Seaplane Base i pozostawił port lotniczy Pan Am Field nieużywany. W 1934 r. linia Eastern Air Lines wznowiła ruch lotniczy, a trzy lata później dołączyła linia National Airlines. W 1945 roku miasto Miami utworzyło zespół portowy (Port Authority) i wykupiło lotnisko od Pan Am. Od tej pory port lotniczy potocznie nazywano „36th Street Airport”.
W 1949 roku port lotniczy połączono z sąsiadującym lotniskiem wojskowym, a w 1951 zaczęto z rozbudową. Do momentu bankructwa w 1991 roku linie Pan Am i Eastern były dzierżawcą portu lotniczego. Po tym wydarzeniu linie United Airlines oraz American Airlines przejęły ich węzły lotnicze. Podczas gdy American Airlines się powiększało, linie United Airlines już w latach 90tych zakończyły swoją działalność w Miami. W 2004 roku również Iberia Airlines - aby zwiększyć ilość bezpośrednich połączeń między Hiszpanią a Ameryką centralną - zrezygnowała ze swojego węzła lotniczego w Miami.