1 Trasy lotów z & do Sztokholm - Arlanda (ARN)
Polskie Linie Lotnicze LOT (LO455, LO453, LO457)
Lotnisko Sztokholm - Arlanda
Sztokholm posiada jeszcze port lotniczy Sztokholm - Bromma, z którego jednak odbywają się połączenie wewnątrzkrajowe. Do sztokholmskich portów lotniczych błędnie zaliczane są jeszcze Sztokholm-Skavsta i Sztokholm-Västerås, mimo że oba lotniska położone są ponad 100km od Sztokholmu.
- URL: Oficjalna strona internetowa
- Strefa czasowa: GMT 1
- Telefon do serwisu: +46 (0)10 109 10 00
- Adres: Stockholm Arlanda Airport, S-190 45 Stockholm-Arlanda, Sweden
- Zarządca: Swedavia
- Miejsca parkingowe: tak, płatny; miejsca parkingowe krótkiego i długiego postoju, pod gołym niebem i na parkingach wielopoziomowych. Ogrzewane miejsca parkingowe na parkingu podziemnym SkyCity.
- miasta w pobliżu: Uppsala (27 km), Stockholm (37 km), Västerås (77 km)
- Dojazd: Autostrada E4 Sztokholm – Uppsala, droga nr 273.
- Połączenia kolejowe: Pośpieszny pociąg wahadłowy Arlanda Express kursujący między Arlandą a Sztokholmem Centralnym; Główna stacja Arlanda posiada połączenia z pociągami X2000, InterCity, regionalnymi i ponadregionalnymi (SJ railway); System transportu publicznego w Uppland.
- Podział lotów według dni tygodnia: poniedziałek (15.72%), wtorek (14.54%), środa (15.21%), czwartek (15.05%), piątek (15.34%), sobota (10.58%), niedziela (13.57%)
- inna pisownia: Tukholma, Stokkhólmur, Stoccolma, Stokholma, Sztokholm, Stockholbma, Štokholm, Estocolmo, Stokholmas, Stoccholm, Estocolmu, Stokholm, Stokolm, Stokkolma, Stokgolm, Стокhольм, Стакгольм, Стокхолм, Стокольма, Стокҳолм, Стокгольм, Στοκχόλμη, סטוקהולם, שטאקהאלם, استکهلم, ستوكهولم, سٹاکہوم, სტოკჰოლმი, Ստոքհոլմ, ስቶኮልም, স্টকহোম, स्टॉकहोम, ਸਟਾਕਹੋਮ, ஸ்டாக்ஹோம், สตอกโฮล์ม, ストックホルム, 스톡홀름, 斯德哥爾摩, 斯德哥尔摩
Najpopularniejsze lotniska docelowe z Sztokholm - Arlanda (Lotów tygodniowo )
- Port lotniczy Helsinki - Vantaa (130, 8,43 %)
- Port lotniczy Kopenhaga - Kastrup (121, 7,84 %)
- Port lotniczy Londyn - Heathrow (72, 4,67 %)
- Port lotniczy Amsterdam - Schiphol, Haarlemmermeer (72, 4,67 %)
- Port lotniczy Frankfurt nad Menem (39, 2,53 %)
- Port lotniczy Paryż - Charles De Gaulle, Roissy (34, 2,20 %)
- Port lotniczy Monachium (32, 2,07 %)
- Port lotniczy Zurych - Kloten (29, 1,88 %)
- Port lotniczy Londyn - Gatwick (29, 1,88 %)
- Port lotniczy Warszawa - Okęcie im. Fryderyka Chopina (26, 1,69 %)
- Inne (62,14 %)
Najczęściej wybierane linie lotnicze (Udział w startach i lądowaniach)
- SAS Scandinavian Airlines (1052, 34,00 %)
- Norwegian Air International (428, 13,83 %)
- British Airways (136, 4,40 %)
- Lufthansa (136, 4,40 %)
- Finnair (133, 4,30 %)
- Eurowings (102, 3,30 %)
- KLM (91, 2,94 %)
- Air France (88, 2,84 %)
- Norwegian Air Shuttle (76, 2,46 %)
- Polskie Linie Lotnicze LOT (46, 1,49 %)
- Inne (26,04 %)
Położenie
Port lotniczy położony jest około 43 kilometrów na północ od szwedzkiej stolicy, przy miejscowości Märsta.
Osoby jadące samochodem powinny skorzystać z autostrady E4 Sztokholm - Uppsala i zjechać na zjeździe nr 181 (jadąc z południa) bądź nr 182 (jadąc z północy) na drogę Arlandavägen. Dalsza droga do portu lotniczego jest oznakowana.
Osoby jadące koleją bądż autobusami mogą z dworca głównego w Sztokholmie skorzystać z Arlanda Express - pociągiem jadącym z prędkością 200 km/h i pokonywującym odcinek do lotniska w ciągu około 20 minut. Pociąg ten kursuje regularnie co 10-15 minut i zatrzymuje się na stacjach Arlanda South (Terminal 2, 3 i 4) i Arlanda North (Terminal 5).
Oprócz tego port lotniczy posiada własny dworzec Arlanda Central Station. Znajduje się on na obszarze SkyCity między czwartym a piątym Terminalem. Zatrzymuje się tam regularnie pociąg Szybkiej Kolei Miejskiej „Commuter Train” kursujący między Sztokholmem a Uppsalą.
Regularne autobusy wahadłowe z i do Sztokholmu oferowane są przez firmę „Flybussarna”, która również kursuje na porty lotnicze Bromma, Skavsta i Västerås. Alternatywą może być autobus linii nr 853 spółki „Stockholm Transport”, która też zatrzymuje się przy wszystkich terminalach.
Osoby jadące z aglomeracji Uppsala mogą skorzystać z autobusów spółki „Upplands Lokalfabrik” nr 801 i nr 802.
W godzinach 6-23 między terminalami kursuje bezpłatny autobus wahadłowy nr 10, a bezpłatny autobus nr 14 kursuje regularnie od godziny 5 rano do północy między terminalami a parkingami długopostojowymi oraz hotelem Radisson SAS i Jumbo Hostel. Bezpłatny autobus nr 17 kursuje również od godziny 5 rano do północy (na zamówienie także i w nocy) między terminalami a parkingami.
Historia
Już w 1943 sporządzono plany nowego, alternatywnego lotniska, gdyż pasy startów i lądowań portu lotniczego Sztokholm-Bromma (otworzony w 1936 roku) okazały się za krótkie do przyszłych lotów międzykontynentalnych. W 1958 roku odpowiedzialna komisja podjęła ostateczną decyzję o budowie portu lotniczego na terenie regionu Ärlinghundra, o którym to regionie pierwsze wzmianki w dokumentach pochodzą z 1316 roku. Z tego historycznego powodu parlament szwedzki zażądał by nazwa Ärlinghundra pojawiła się jako drugi człon w nazwie portu lotniczego. W między czasie region został przemianowany na Arlanda - a port lotniczy na Sztokholm-Arlanda. Nazwa ta wyśmienicie pasuje do lotniska, gdyż szwedzka końcówka „Landa” znaczy tyle co „lądować”.
Zaledwie rok później teren nowego lotniska używany był przez szkoły lotnicze, a 26 czerwca 1960 roku odbył się pierwszy komercyjny lot do Nowego Jorku. Oficjalne otwarcie portu odbyło się 1 kwietnia 1962 roku przez szwedzkiego Króla Gustawa VI Adolfa.
Rosnąca turystyka czarterowa lat 70tych do krajów nad Morzem Śródziemnym oraz rosnący ruch międzynarodowy spowodowały, że w 1976 otworzono nowy terminal - ponownie przez Króla Gustawa VI Adolfa.
Przez następne lata port lotniczy był nieprzerwanie rozbudowywany, i tak 1 października 1983 roku oficjalnie otworzono terminal 1 i terminal 4 (przez Króla Karla XVI. Gustawa i jego małżonkę Królową Sylwię), a w 1990 oficjalnie otworzono terminal 2 (przez księcia Halland, Bertila Gustava, trzeciego syna Gustawa VI Adolfa). Terminal 3 otworzono krótko później.
W latach 90-tych rozpoczęto z budową sieci kolejowej Arlandabanan, która miała połączyć port lotniczy z dworcem głównym w Sztokholmie. W 1999 roku trasa ta została oddana do użytku.
Rozkwit gospodarczy lat dziewięćdziesiątych ubiegłego tysiąclecia spowodował osiągnięcie nowych rekordów komunikacji lotniczej i dotarcie lotniska Sztokholm-Arlanda do granic obciążenia. Dlatego też w latach 1998 - 2001 rozpoczęto z budową nowego pasu startów i lądowań (Runway 3), który przebiega równolegle do pasu Runway 1, nowej 83 metrowej wieży kontrolnej oraz modernizacją terminalu 5 i remizy strażackiej. Budowle te zostały uroczyście otwarte 29 maja 2002 roku przez następczynię szwedzkiego tronu Wiktoria Bernadotte, księżną Västergötland.