Lotnisko Salzburg - W. A. Mozart

Lotnisko Salzburg - W. A. Mozart

Port lotniczy Salzburg - W. A. Mozart, nazwany imieniem słynnego komponisty urodzonego w Salzburgu, to po porcie lotniczym Wiedeń - Schwechat drugie najważniejsze lotnisko pasażerskie w Austrii.
  • URL: Salzburg - W. A. Mozart (SZG)
  • Strefa czasowa: GMT 1
  • Telefon do serwisu: +43 662 8580-0
  • Adres: Flughafen Salzburg, Innsbrucker Bundesstraße 95, 5020 Salzburg, Österreich
  • Zarządca: Salzburger Flughafen GmbH
  • Miejsca parkingowe: tak, płatny
  • miasta w pobliżu: Salzburg (2 km)
  • Dojazd: Autostrady A1 i A10 (płatne) bądź droga federalna B1.
  • Połączenia kolejowe: Między terminalem portu lotniczego a dworcem autobusowym / głównym dworcem kolejowym w Salzburgu co dziesięć minut kursuje linia autobusowa O nr. 2.
  • Podział lotów według dni tygodnia: poniedziałek (11.93%), wtorek (11.33%), środa (10.41%), czwartek (10.35%), piątek (14.16%), sobota (23.80%), niedziela (18.01%)
  • inna pisownia: Salzburg-W.A. Mozart, Zalcburgas, Salzbourg, Salisburgo, Salzborg, Salzburgo, Salcburg, Зальцбург, Салцбург, Σάλτσμπουργκ, سالزبورگ, سالزبورغ, זלצבורג, זאלצבורג, ზალცბურგი, ซาลซ์บูร์ก, Զալցբուրգ, 잘츠부르크, ザルツブルク, 萨尔茨堡

Najpopularniejsze lotniska docelowe z Salzburg - W. A. Mozart (Lotów tygodniowo )

  1. Frankfurt nad Menem (40, 19,05 %)
  2. Düsseldorf (32, 15,24 %)
  3. Hamburg - Fuhlsbüttel (24, 11,43 %)
  4. Berlin Brandenburg (20, 9,52 %)
  5. Dubaj (18, 8,57 %)
  6. Kolonia Bonn - Konrad Adenauer (12, 5,71 %)
  7. Londyn - Gatwick (10, 4,76 %)
  8. Hurghada (8, 3,81 %)
  9. Istanbul New Airport (8, 3,81 %)
  10. Londyn - Stansted, Essex (8, 3,81 %)
  11. Inne (14,29 %)

Najczęściej wybierane linie lotnicze (Udział w startach i lądowaniach)

  1. Eurowings (178, 41,40 %)
  2. Lufthansa (92, 21,40 %)
  3. easyJet (36, 8,37 %)
  4. flydubai (36, 8,37 %)
  5. British Airways (32, 7,44 %)
  6. Ryanair (32, 7,44 %)
  7. Turkish Airlines (16, 3,72 %)
  8. Air Serbia (4, 0,93 %)
  9. Inne (0.93 %)

Położenie
Port lotniczy położony jest około 4 kilometrów na zachód od centrum Salzburga.

Osoby jadące samochodem powinny skorzystać z autostrad A1 bądź A10 (płatne) bądź z drogi federalnej B1 „Innsbrucker Bundesstr.“.

Osoby jadące koleją powinny dojechać do dworca głównego w Salzburgu i z pobliskiego dworca autobusowego skorzystać z autobusu nr. 2 linii O kursującym co 10 minut.

Historia
Początki lotnictwa cywilnego w Salzburgu mają swój początek jesienią 1811 roku, kiedy to nad miastem przeleciał napełniony helem balon i sprawił nie lada zdziwienie u mieszkańców miasta. 12 lat później miłośnik lotnictwa, obywatel Salzburga Joseph Wibmperger, założył spółkę lotniczą, jednak dopiero 16 kwietnia 1902 roku spod miejskiej gazowni balonem w powietrze wznieśli się poszukiwacze przygód arcyksiążę Leopold Salvator i kapitan Franz Hinterstoißer.

Ostatecznie historia cywilnego lotnictwa w Salzburgu rozpoczęła się latem 1910 roku. Na ówczesnym hipodromie w dzielnicy Aigen odbył się pierwszy zmotoryzowany lot przez pilota Josefa Auera, a dwa lata później umiejętności tego samego pilota podziwiało 15.000 osób podczas pokazów lotniczych w Salzburgu. Po pierwszej WŚ coraz głośniej mówiono o potrzebie prawdziwego lotniska w Salzburgu. Wiosną 1925 roku „piloci polni“ wraz z technikami lotniczymi zdecydowali o wprowadzeniu w życie grupy roboczej z celem stworzenia własnego związku lotniczego. Cel swój osiągnęli tego samego roku i po przemyśleniu koncepcji udało im się jeszcze wyrównać teren w Maxglan pod przyszły pas startów i lądowań. Zaledwie kilka miesięcy później, 16 sierpnia 1926 roku, port lotniczy został otwarty. Pierwszy lot przeprowadziła linia Lufthansa z Salzburga przez Bad Reichenhall do Monachium. Oficjalne otwarcie lotniska, które wówczas składało się zaledwie z trzy-pomieszczeniowego baraku drewnianego i prowizorycznego pasu startów, odbyło się 6 dni później. W roku 1927 ówczesne austriackie linie lotnicze ÖLAG (Österreichische Luftverkehrs Aktien Gesellschaft) włączyły Salzburg do swojego planu lotów, skąd odbywały się regularne połączenia na trasie Salzburg -Innsbruck. Co więcej - równocześnie na terenie lotniska utworzona została szkoła lotnicza oraz firma budująca samoloty.

W 1928 roku Salzburg obok Bad Reichenhall i Innsbrucku należał do najczęściej używanych lotnisk regionu, a w 1930 roku posiadał już 34 tras lotów. Z powodów ekspansji lotniska stary, prowizoryczny budynek drewniany do odpraw pasażerów nie wystarczał - więc zaczęto z budową nowego budynku, którego budowę ukończono tego samego roku.

Tylko rok później światowy kryzys gospodarczy dotknął region salzburski, co spowodowało obniżenie subwencji państwowych a w efekcie zaprzestanie mało rentownych tras lotów. W następujących latach w Salzburgu lądowały znaczące maszyny na tamte czasy, jak np. samolot szerokokadłubowy firmy Junkers, który w 1932 roku używany był przez „Deutsche Lufthansa“ na trasie Wiedeń - Salzburg - Zurych. Dopiero gdy linie lotnicze ÖLAG w 1937 roku zwiększyły ilość tras lotów z Salzburga, port lotniczy mógł wykazać rosnące liczby pasażerów. Lecz krótko później narodowi socjaliści przyłączyli Austrię do III Rzeszy, a teren lotniska wykorzystywany był w celach militarnych.

Dopiero w latach 50-tych lotnisko na zlecenie amerykańskich sił zbrojnych zostało włączone do użytku lotnictwa cywilnego. Co prawda istniały pomysły Rady Miejskiej Salzburga o budowie nowego lotniska w północnej części miasta (dzielnica Flachgau), jednak protest ludności tam mieszkającej spowodował odrzucenie owego pomysłu. Dlatego też pod koniec lat 50-tych podjęto decyzję o rozbudowie i modernizacji obecnego lotniska.

Krótko po zakończeniu prac na terenie lotniska liczba pasażerów niewyobrażalnie szybko skoczyła w górę - z 12.000 do 120.000 w 1965 roku. Jednak rosnący ruch spowodował, że ludność zaczęła protestować przeciwko rosnącemu hałasowi. Spółka zarządzająca lotniskiem postanowiła na nowo uregulować godziny lotów, zaprzestać z lotnictwa szybowcowego oraz zdecydowała, że w przyszłości będzie inwestowała w sposoby ochrony przed hałasem.

Przez następne 20 lat ilość pasażerów wzrosła, do czego przyczynił się wzrost połączeń czarterowych. Pas lądowań przedłużono z 2.200 na 2.750 metrów, a w północno-zachodniej części terenu wybudowano kolejne hangary. W 2003 roku oddano do użytku drugi terminal, dzięki któremu odprawianych jest w międzyczasie około 1,9 miliona pasażerów rocznie.


Statystyczne dane pogodowe dla Salzburg - W. A. Mozart

sty
lut
mar
kwi
maj
cze
lip
sie
wrz
paź
lis
gru
1.6
3.7
9.3
13.8
18.5
21.9
23.5
23.1
20.0
14.1
7.6
2.7
-2.5
-1.1
3.7
8.3
13.2
16.0
17.8
17.1
14.0
8.4
3.3
-0.9
-5.6
-4.9
-0.9
3.5
7.5
11.1
13.0
12.6
9.5
4.6
0.3
-3.6